دوره 3، شماره 9 - ( 5-1395 )                   جلد 3 شماره 9 صفحات 137-152 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2788 مشاهده)

چکیده

در شرح­های جامعه­شناختی از وضع حاضرِ مدرنیته، آشفتگی حکمفرماست. روایت­ها از «پایان سوژه» شروع می­کنند و به «فردگرایی جدید» می­رسند، از «زوال جامعه» می­آغازند و به «ظهور مجدد جامعه مدنی» ختم می­شوند و از «پایان مدرنیته» عزیمت می­کنند و به مدرنیته­ای دیگر و «مدرنیزاسیون جدید» منتهی می­شوند.
یکی از مهم‏ترین دستاوردهای مدرنیته از منظر جامعه‏شناسی، پدیده دوگانه «آزادی و انضباط» است. آزادی مهم‏ترین دستاورد بشری در صورتبندی مدرنیته است که در بسیاری از جوامع سرمایه‏داری پیشرفته صنعتی متأخر قوام و دوام کافی یافته و در روند نهادینهشدن یا استقرار و تثبیت کامل قرار گرفتهاست. لیکن یکی از پایه‏ها و ارکان اصلی این جوامع ضرورت وجود انضباط، نظم آهنین و فراگیر است؛ زیرا پیشرفت هر چه بیشتر و سریع‏تر در گرو نظم و انضباط قرار دارد و این امر خود فی­نفسه با مفهوم آزادی از بسیاری جهات مغایرت دارد. همچنین دو برداشت ناظر بر آزادی و انضباط، سرشت دووجهی مدرنیته را از سه جنبه مطالعه می­کند؛ سرشتی که در مدرنیته نقشی بنیادی برعهده دارد: ارتباط آزادی فردی و اجتماع سیاسی؛ ارتباط عاملیت و ساختار؛ و ارتباط انسان­هایی که در محیط­های محلی زندگی می­کنند و نهادهای گسترشیافته اجتماعی.
در کتاب حاضر، نویسنده سعی دارد تا با پرداختن به مناقشات سال‏های اخیر دربارۀ مدرنیته و پستمدرنیته، سنتزی نظری برای بسیاری از معضلات فکری و اندیشگی جوامع مذکور پیدا کند. نویسنده می­کوشد جامعه­شناسی مدرنیته را بر حسب روایتی تاریخی از دگرگونی­های اجتماعی طی دو قرن اخیر بررسی کند. در مقام دو روایت متمایز از مدرنیته، با تمرکزی بر اروپای غربی و نگاهی به ایالات متحده آمریکا و سوسیالیسم شوروی به عنوان گونه‏های مشخص و متفاوتی از مدرنیته، به ارزیابی تاریخ تحولات اجتماعی دو   قرن اخیر می‏پردازد.
کلیدواژه: جامعه­شناسی، تحولات اجتماعی، مدرنیته، آزادی و انضباط
متن کامل [PDF 202 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/6/25 | پذیرش: 1395/6/25 | انتشار: 1395/6/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.